Thursday 5 January 2012

Florida Road Trip Part 1

Tatkala aku serahkan paper Material aku kpd teaching advisor petang khamis tersebut,
maka berakhirlah semester Fall 11' aku;

Next..
road trip yang ditunggu2 menjelang juga!!
neh merupakan 1st time aku keluar dari negeri Iowa since aku smp US..
mmg tipulah kalo aku cakap x excited kan;

Awal pagi ahad yang bersuhu peti sejuk..
seramai 24 org 'peserta' rombongan dah get ready berkumpul dekat South Meadow..
2 kereta Chrysler Sebring, 1 caravan Chevrolet & 1 caravan Dodge menjadi pengangkutan rasmi kitorang utk trip selama 18 hari neh.. (tidak dilupakan juga 4 GPS nuvii);

By 9.30 a.m beraraklah keempat-empat kenderaan keluar dari South Meadow..
1st destination kitorang is Nashville, Tennessee..
f.y.i trip neh mngmbl masa around 9 hours..
x banyak nak diceritakan utk 1st day because most of the time ktrg atas highway jekh..
Sampai2 jekh Nashville about 10 p.m.. kitorang teros check-in dekat motel 6..
nak jimatkan bajet, 4 bilik sudah memadai utk 24 org; (tips save bajet #1)

Motel 6: Penginapan rasmi kitorang selama 17 malam

On the next day ayam belom berkokok lgpn ktrg da bersiap (act,dekat sini mmg tadek ayam pon)..
masing2 smgt giler memandangkan energy masih banyak..
setelah bersarapankan sandwich buatan sendirik..(tips save bajet #2)
berjalan-jalanlah kitorang ke Vanderbilt University..
seriously said, environment uni neh agak best..
mcm complete jekh semuenyer.. siap ada Hard Rock Cafe & TGI Friday bagai..
dekat Ames memang x dpatlah semue neh..
tapi yg paling best is dapat jugak aku berjumpa batchmate aku time dekat MC dulu..
since keluar MC, neh la first time aku jumpa dia balik;

Vanderbilt University, Nashville, Tennessee 

0408 batchmate a.k.a Zulkifli Ahmad

Habes jekh jalan2 Vanderbilt..
ktrg round2 pulak town dye..
mcm biasa.. semue nak serbu Hard Rock Cafe jekh..
tapi masa tu.. nafsu aku nak membeli tshirt hard rock masih terkawal..
so.. instead beli tshirt hard rock yg berharga USD24..
cukuplah sekadar membeli tshirt Nashville yg berharga USD11(tips save bajet #3)

Tshirt yg aku beli.. Spec sekadar hiasan;

F.Y.I.. Nashville neh home of country music..
and ada jugak mitos mengatakan Elvis Presley lahir dekat sini..
x caya??.. neh bukti dia :)

Kiri: Elvis Presley; Kanan: Adam Levine

Country Music Museum: tak masuk pon.. sekadar bergambar di lobi (tips save bajet #4)

For the whole day aku jadik co-driver.. (nak jadik driver x mampu lagik.....)
so.. keje aku cek arah GPS and verified-kan-nya dekat driver di smpg menjawab call drpd co-drivers2 lain..
Petang tu, kitorang bergerak ke Lost River Cave..
tapi malang ape ntah.. cave tu banjir pulak on that day..
so, kempunanlah kitorang nak menjelajah cave tu;

Gambar ehsan Google

Lagi gambar ehsan Google

Abeh jekh bergambar dekat Lost River Cave neh..
kitorang teruskan perjalanan ke Atlanta, Georgia..
sampai jekh dekat Atlanta dlm pkl 10 mlm..
ktrg teruskan rutin biasa yakni check-in di Motel 6;

The next day which is hari ke-3 travel..
destinasi kitorang ialah ke World of Coca-Cola,Atlanta..
Atlanta neh merupakan tempat terciptanya minuman Coca-Cola yg tersohor sejak zaman berzaman..
memang tipulah kan kalau sape2 cakap dye x penah minum Coke walau seteguk kan;

Bergambar di depan monumen pak cik John S Pemberton, 
orang yang bertanggungjawab mencipta virus COKE

Jom masuk dalam tengok apa ada

 Step2 membikin Coca-Cola

 Step2 membikin Coca-Cola lagi

 Lagi-lagi step2 membikin Coca-Cola

Act banyak lagik la step dye kan..
x kan aku nak citer semue.. nanti x pasal2 boleh pulak aku bukak kilang Coke sendirik;

 Tourist Guide tu cakap Coke Secret Formula ada dalam neh..
OK, aku percaya la sangat...................

Aku syak Plankton(Spongebob Squarepant) pon takleh nak curik secret formula neh

dekat dalam neh jugak la..
first experience aku tgok movie in 4D..
peh.. mmg terbaek.. (ade shake,wind and water effect)
tapi yg lagi best.. dapat rasa Coke products around the world..
mmg kembung la perut rase air2 dia..
kalau tahu macam neh.. awal2 lagi aku bawak botol kosong banyak2..

After seharian berpeleseran dekat Atlanta..
petang tu ktrg pon continue our journey to Florida.. 

Kenderaansssss rasmi sepanjang trip

to be continued............








No comments:

Post a Comment