Wednesday 16 November 2011

oh! lame nye tinggal awak ! :D

hey laman suara kotak hatiku! nampak gayenye... amcam dah lame sangat la,.. aku tak tulis dalam ruangan ni kan :( jam setiap saat berdetik.. tik... tikk.. tikk... korang jangan bace macam lain pulak! kalau bunyi lain... tu bukan salah aku :p kihkih... ok... sori sesangat dah lame tak update blog, aku sangat bz dengan study... aku just back from johor specific TAMPOI.. korang tau kan itu tempat ape?? hospital aku maksudkan?? tahu tak?? kalau tak tahu.. mari aku bagi tahu... K :)

now, memandangkan encik hearty aku tengah banyak syok kat US..  dapat2 kol dari die... die dengan gumbira seperti kera di beri bunga *tak de kene mengene kan?*  

die bagi tahu aku * awak2.. tadi kat sini kan... snow...excited... tapi sekejap je :( *  then, aku pon balas *wah!!bestnye.... !!nanti awak tangkap gambar tau :) *

sekarang bukan itu yang aku ceritakan.. hehe! aku nak cerita pasal pengalaman manis aku kat sane... kat hospital permai atau dikenali sebagai hospital orang sakit di jiwa ( bahasa sweet2 sikit kan :) )
okay, first day aku kat sane... macam biasa la sebagai seorang yang tak sakit jiwa cam aku ni... mesti la kite akan rase takot... tapi lepas di beri briefing oleh Sister bertauliah... hati ni..rase nak tau.. kenapa dan apa yang menyebabkan diorang jadi macam ni... 
okay... waktu buat round kat semua ward... tibe tibe aku diburu oleh sorang patient and aku rase cuak giler... aku lari pecut 100 meter! (korang percaye tak) ngeh! ade pateint pelok aku dari belakang dan cium..! time tu jantung aku dahjadi macam buah durian ! aku g buat chest Xray lepas tuh... ! huhu! cuak punya pasal... tapi member2 yang lain boleh gelak.. TU YANG AKU SAYANG KAWAN2 AKU TUH...  

then .. petang da start kene buat kerje kat ward2... setiap ward aku kene keje 2 hari...  so sempat la aku tanye pateint..  kenapa diorang masuk sini... okay.. ade patient yang dah waras, tapi di sebabkan, keluarga dah tak nak mereka.. so sampai la diorang da tua diorang tepakse duduk kat situ.. melainkan! KALAU DIORANG BERHARTA! keluarge datang hanye untuk minta tanda tangan, coz pemindahan harta :(
  
jangan terkejut ramai jugak lelaki kat sane ! perempuan haye ade 10 ward tetapi lelaki ade 22 ward! so... rusdy! baik awak hati2 :D hehe!

 kat sane tidak di benarkan tangkap gambar pesakit atau rakam.. tapi kalau ade yang buat tu.. pandai2 la tutup mulut :) jangan upload kat mane2.. contoh fb or twitter :)

 pada suatu hari tu... kitorang kene buat health education...untuk pt (patient2) di P1... pt seramai 12 orang and kitorang kumpul ramai2 di sebuah meja..and bincang tentang hidup sihat.. and eddie sbg faci die jenuh la terang kan.. sampai percik2 saliva die .. haha! 

eddie : okay... amalan hidup sihat ni penting ... sehari kite sepatutnye minum dalam 2 sudu gula sahaja dan makan banyak buah buahan dan kurangkang kolestrol... and bla..blaaa..blaa... 
da penat membebel... eddie dan kami2 semua.. tanye la balik kat diorang same ade paham or tak... 
eddie : okay.. ape makanan yang menyebabkan kite hidup sihat?  tibe tibe ade sorang pt sebelah aku dengan tak de perasaan bagi jawapan yang unexpected di akal kite yang sihat ni...  

Patient jawab : gula gula angin.. coklat HACKS, ekonomi tetangge...  (jawapan yang kitorang tak sebut langsung! ) aku tahan gelak sampai berair air mate aku !*aku takot je die naik angin kalau dapat tahu aku gelakkan die :)

then... kitorang main soal jawap untuk taking history ... 

 ayap : kak ingat tak biler masuk sini?
Patient  tu buatdek je and tengor si bella punya gigi ,.. (hurmm saba je la) 
Pt : kenapa gigi kau tu ?
bella : owh ni jatuh.. lepas tu berdarah.. then patient tu takdengar kot.. si eleen pon nyampok la 
eleen : die jatuh dulu.. (bajet nak beramah mesra la :D) tibe2! jengjengjeng!!
patient : AKU TAK TANYE KAU.. AKU TANYE DIE...! kitorang gelak kat eleen! macam bom yang nak meletup di tahan2 !
 bella : kak gigi saye ni sebab jatuh berdarah.. tu sebab jadi macam ni ! (gigi tepi berlapik kat dalam )
Pt : aku tanye kenapa?? bukanye aku tanye berdarah ke ape ? ( ape perasaan korang kalau kite dah jawab banyak kali... tapi orang tu marah kite , padahal die tak dengar ??  ) mesti paru paru korang dah berair dah tyme ni kan :) .. 

 tapi... ini semuanye pengalaman.. diorang ni sakit,.. kite yang sihat ni jangan la ambil hati pulak ea :D 

time ni first day . orientation la.. semua excited! ni stuff nurse yg baik bangat!  jauh wo! 110 ekar keluasan hosp ni :)
tengok la diorang ni :)
bile bosan.. aku bawak pateint jalan2. ni slh satu ward kat tampoi :)
keindahan ciptaan Allah yang paling cantik :D  hijau je :D
ni pulak...  tyme aku tengah tunggu bus ... ni pon first day :)   




hari ini adalah kenangan untuk hari esok... ianya bukan sahaja kenangan... tetapi juga sebagai pengajaran untuk kita supaya tidak mengulangi kesilapan untuk hari esok .. 

  SAYANGI KELUARGA ANDA... JANGAN ABAIKAN MEREKA..
WALAUPUN MEREKA SAKIT MENTAL.. KITA YANG SIHAT NI LA PATOT BERIKAN SOKONGAN PADA MEREKA :D
LOTS OF LOVE

No comments:

Post a Comment